Doa Amalan Yang Sangat Baik Di Amalkan Semasa Hamil

  Bagi si ibu yang sedang mengandung di luar sana tu, adalah seeloknya mengamalkan beberapa doa, agar di permudahkan urusan untuk bersalin, di samping memperolehi anak yang cantik, cerdik dan pelbagai lagi.. InsyaALLAH.. ūüôā   Doa yang baik¬† di amalkan semasa hamil. Doa ini boleh di amalkan oleh si ibu yang mulai merasa sakit untuk bersalin atau di amalkan seawal […]

Read more

Ibu Hamil Menangis? Cuba 10 Cara Ini Mengatasi Rasa Tertekan Semasa Hamil

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua .. Semasa hamil, perubahan hormon berlaku, menyebabkan ibu hamil mudah menjadi sensitif dan perasaan ini boleh berubah-ubah. Kebiasaannya, ibu yang hamil anak sulung, akan lebih mudah rasa sedih, rasa menangis, rasa kecewa tanpa sebab. Perasaan ini seolah-olah datang secara tiba-tiba.     Bahkan, jika ibu hamil sedang mengidam sesuatu dan keinginan untuk makan benda tersebut […]

Read more

Tips Agar Mudah Bersalin Dan Elak Luka Semasa Bersalin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua ..       Tips Mudah Bersalin 1.Setiap kali sebelum tidur, salam dan cium tangan suami mintak maaf atas kesalahan yang kita sedar atau tidak. Almaklum lah ibu hamil ni emosi terlebih, ada je yang tak kena pada pandangannya. 2. Bertanya khabar dan minta maaf kepada ibu dan ayah. Kalau boleh setiap hari. 3. Amalkan […]

Read more

Kekurangan Kalsium Boleh Meninggikan Risiko Komplikasi Semasa Bersalin

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua … Berapa ramai wanita hamil yang mengalami alahan atau sukar untuk ambil susu semasa mengandung? Adakah anda antara mereka yang mengalami masalah tak boleh nak telan susu semasa hamil? Hari ni, saya nak kongsikan mengenai keperluan kalsium dan perkaitannya dengan ibu hamil.. tahulah kan, masa pregnant ni, mudah je datang rasa sakit situ, rasa sakit […]

Read more

Kurangkan Risiko Koyakan Semasa Bersalin Dengan Urutan Perineum

  Apakah Perineum? Perineum merujuk kepada kawasan di antara dubur dan vagina. Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu anda memudahkan proses pelahiran yang bakal dilalui dan mengurangkan risiko koyak semasa meneran.¬†   Pada Kehamilan Minggu Berapakah Waktu Yang Sesuai Memulakan Urutan Perineum Ini? Sebaik-baiknya, mulakan urutan perineum ini pada usia kehamilan dah […]

Read more

Ketahui Punca Bagaimana Keguguran Boleh Berlaku Dan Bila Boleh Hamil Semula

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ..       Apakah Keguguran Awal Kehamilan Keguguran pada awal kehamilan ialah keguguran yang berlaku dalam 12 minggu pertama kehamilan. Agak malang kerana perkara ini kerap berlaku, malah tidak mustahil bagi anda mengalami keguguran walaupun sebelum anda tahu bahawa anda hamil.¬† Dianggarkan sebanyak tiga perempat daripada semua¬†telur yang disenyawakan¬†akan gugur dalam minggu-minggu awal kehamilan […]

Read more

AIR KETUBAN: Bahaya Jika Terlalu Banyak Atau Terlalu Sedikit

  Masalah Air Ketuban Berlebihan Masalah kekurangan air ketuban ini dinamakan Oligohidramnion manakala berlebihan pula dinamakan Polihidramnion atau Hidramnion. Ia boleh menyebabkan masalah kesihatan kepada kehamilan. Kadar air ketuban berubah seiring dengan usia kehamilan. Pada minggu ke-33, jumlah air ketuban adalah sekitar 1 hingga 1.5 liter dan mulai berkurangan sehingga kandungan mencecah 40 minggu. Bagi kes hidramnion, jumlah air ketuban […]

Read more
1 2 3 4 5 22