8 Amalan Semasa Hamil Untuk Elak Bayi Kena Jaundice

Assalamualaikum, Saya pasti, setiap ibu pasti akan risau jika anak yang bakal lahir akan terkena penyakit kuning ataupun nama glamernya jaundice. Ia boleh berlaku kepada semua bayi yang baru lahir, tetapi yang membezakannya ialah, samada ia teruk ataupun berada di paras yang normal.  Jika bacaan jaundice terlalu tinggi, kemungkinan untuk ibu yang baru bersalin di tahan di hospital untuk beberapa […]

Read more

12 Tips Mengatasi Ketidakselesaan Semasa Hamil

Assalamualaikum, Setiap ibu hamil pasti akan mengalami pelbagai masalah semasa hamil. Antara banyak-banyak masalah yang biasa di alami oleh ibu hamil, fatim nak kongsikan 9 jenis masalah biasa yang di alami serta tips-tips untuk mengatasinya. 🙂   1. Mabuk Hamil Terdapat teori menyatakan bahawa mabuk hamill adalah cara untuk badan melindungi bayi daripada toksin dan bakteria semasa tempoh perkembangan yang […]

Read more

Adakah Kehamilan Plasenta Previa Itu Merbahaya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua… Plasenta Previa adalah antara masalah yang boleh berlaku kepada ibu hamil. Dalam setiap 1000 ibu hamil, ia boleh berlaku antara 1 hingga 6 orang ibu hamil.  Apakah Plasenta Previa? Plasenta previa merujuk kepada kedudukan plasenta atau uri berada terlalu rendah. Ia adalah komplikasi kehamilan yang mana plasenta berada di bahagian bawah uterus dan menutupi sebahagian […]

Read more

Ketahui Kenapa Ibu Hamil Wajib Ambil Asid Folik Dan Zat Besi Sepanjang Kehamilan

    ASID FOLIK Kurangkan risiko daripada mendapat anak cacat dengan vitamin asid folik. Saya pasti, ramai pasangan muda, yang merancang untuk mendapat anak, sering mendapat info yang bermacam-macam, tidak kira dari mana-mana sumber pun.  Malahan, bila info dah terlalu banyak, masing-masing menjadi cuak, takut teori yang diaorang dapat lebih menakutkan, padahal hakikatnya, benda tersebut tak lah penting mana pun.. […]

Read more

TESTIMONI: Perkongsian Para Ibu Hamil Selepas Mengambil Vitamin Semulajadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua .. Pagi ni, saya nak berkongsi pengalaman seorang ibu hamil, yang bernama pn Mareeya. Beliau berkongsikan pengalaman beliau hamil kali pertama tanpa Shaklee dan hamil kali kedua dengan vitamin Shaklee. Saya seronok sangat membaca perkongsian beliau, sebab apa yang beliau rasai, sama seperti pengalaman saya jugak. hehe.. Jom baca kisah beliau. 🙂   PERBEZAAN MENGANDUNG […]

Read more

Bayi Songsang? Ketahui Teknik Semulajadi Untuk Betulkan Kedudukan Bayi Songsang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua .., Mengandung adalah satu detik yang sangat indah bagi semua ibu. Namun, detik indah ini boleh berubah menjadi detik yang panik dan merisaukan, jika doktor memaklumkan bahawa kedudukan bayi sedang berada di dalam keadaan songsang. Lebih-lebih lagi kalau kehamilan tu dah mencecah 36 minggu. Di laporkan bahawa, kedudukan bayi songsang pada awal kehamilan berlaku hampir […]

Read more

Kenali Jenis Induce Bagi Merangsang Kelahiran Secara Normal

Induce bukanlah perkara yang akan selalunya doktor lakukan kepada ibu yang bakal bersalin. Biasanya ia bergantung kepada kes-kes, di mana ibu dah overdue dari tarikh yang dijangka bersalin. Jika selepas tarikh EDD, ibu hamil masih juga tiada tanda untuk bersalin, biasanya doktor akan bertanyakan kepada ibu hamil, jika kehamilan sebelum ini pernah mengalami kelewatan bersalin atau tidak. Jika ibu hamil […]

Read more
1 2 3 12